Sacred-Scripture-with-RosaryМолитовне читання і роздуми над текстами Святого Письма

Навіщо нам Біблійні читання?

Святе Письмо – це священна Книга книг, це «слово Боже»(I Сoл. 2,13), яким Бог об’явив людині вічну правду про себе й про неї. Біблія – це книга у якій сам Бог, послуговуючись людьми-священнописцями, передає своє послання людству. У цій Книзі Господь виявляє всю історію спасіння людини. Саме в Священному Писанні ми можемо прочитати Божу волю щодо нас, зрозуміти своє покликання і роль у житті. У Біблії ми можемо віднайти причину нещасть свого народу, можливо також своєї сім’ї, але більше того, через Святе Письмо, ми можемо дізнатися, як ці негаразди подолати. Читаючи Слово Боже ми навчимося виховувати розумних дітей, а також самі черпатимемо з Божої Мудрості, бо правдиво «щасливий чоловік, що знайшов мудрість, людина, що розум придбала, бо її придбання ліпше від придбання срібла і понад золото такий прибуток»(Прип. 3, 13-14).

Наскільки добре ми знаємо Святе Письмо? Чи правильно ми його розуміємо? Чи не обмежуємося ми у своєму знанні тим, що почули в недільному Євангелії? А як же всі книги зі Старого Завіту?

У Книзі Мудрості читаємо: «Мудрість пресвітла й нев’януча, – легко ті її лицезрять, які люблять її, і знаходять її ті, які її шукають»(Муд. 6,12). Шукаймо мудрості Божої у Святому Письмі, черпаймо з цієї дорогоцінної книги, щоб у момент приходу нашого Господа, на Страшному суді, ми не були осоромлені і звинуваченні у незнанні Його науки.

Якщо вас зацікавило читання Святого Письма і його пояснення, тоді приходьте на Біблійні читання, які проводяться щосереди у нашому храмі після вечірнього богослужіння.

Одним із найстарших способів читання Святого Письма і молитви ним є Lectio divina – “Боже читання”. Систематичним опрацюванням Lectio divina завдячуємо монахам-картузіанцям, зокрема Гвігону ІІ, який описав цей метод у творі Scala Claustralium (“Драбина досконалості”)

Традиційний метод включає в себе чотири етапи: lectio (читання), meditatio (роздуми, медитація), oratio (молитва) і contemplatio (споглядання).

Lectio divina – це “пильне проникнення духом у Святе Письмо”. Розпочинаємо молитвою до Святого Духа. Тексти потрібно вибирати згідно з певним порядком. Можна використовувати ті, що читаються під час Літургії (вони вказані в літургійному календарі газети). Можна самому вибрати якийсь порядок, наприклад – події і діла Ісуса в одному з Євангелій.

Декілька разів уважно прочитай текст, можна вголос, щоб самому почути те, що читаєш. Важливо використовувати уяву. Уяви собі ту чи ту подію. Читання тексту має бути таким, щоб це Слово стало видимим. Слово є баченням (visio), казав о.Ів Конгар. Читаючи текст, зверни увагу на те, що тебе вражає в ньому, що, можливо дивує, захоплює.

Meditatio є “проникливим діянням духа, який досліджує приховану правду за допомогою власного розуму”. Етап медитації полягає в роздумуванні над Божим Словом у такий спосіб, щоб себе самого побачити в Слові. Сягнути глибоко в сенс слів. Допомогою тут можуть бути інші біблійні тексти, де вживаються схожі вирази. Ці тексти можна раніше виписати з Симфонії або біблійного словника. Наприклад, про сліпого Вартимея в Євангелії від Марка (10,46) написано, що він сидів край дороги, а в Йн 14,6 читаємо про Ісуса: “Я путь (дорога), істина і життя”. Тобто сидіти край дороги – не знати Ісуса.

Все Писання здійснилося в Христі Ісусі, тому важливо під час медитації звернути увагу на Нього, яку позицію Він займає в тому чи тому тексті. З яким із героїв ти ідентифікуєш себе. Чому? Яких сфер твого життя торкається цей текст?

Під час медитації корисно робити нотатки, аби потім повертатися до них. Що більше ми будемо зберігати Боже Слово, то більше розуміння отримуватимемо з Божих рук.

Oratio – це “скерування до Бога відданого серця задля віддалення зла і отримання добра”. Молитва – етап, коли ти даєш власну відповідь на Слово, яке прийняв. Саме роздумування над святим текстом спонукає тебе до конкретної молитви. В ній використовуємо те, що ми пізнали під час медитації.

Contemplatio (споглядання) – це “вознесення понад себе духа, зосередженого на Богові, смакування радості вічних солодощів”. Contemplatio латинською мовою означає посилено вдивлятися, споглядати. Молитва переходить у споглядання тоді, коли ти вже просто перебуваєш у присутності Бога. Менше зосереджуєшся на тому, що Йому казати, а більше на тому, щоб із Ним бути, захоплюватися Ним. Споглядання – бачення Бога в своєму серці завдяки слову Божому. Багато століть відданні Богу серця знаходили справжню радість зустрічі з Богом у Слові через “Боже читання” – Lectio divina. Чому б не спробувати тобі..?

Вправа: Мк 3,1-6.

Lectio: уважно прочитай текст. Випиши ті місця, які вважаєш важливими для себе.

Meditatio: подумай, як цей текст висвітлює твою життєву ситуацію. Грецьке слово “сухий” у прямому значенні відноситься до дерева, а вже в переносному – до людини. Дерево всохне, якщо не буде води, яка живитиме його коріння. Подібно й людина всохне, якщо не буде живитися Божим Словом.

Допоміжні тексти: Пс 1; Єр 17,7-8; Пс 137,5; Зах 11,17.

Причиною твоєї “сухорукості” може бути те, що ти забув Божий Закон і відійшов від нього. “Рука” в Біблії символізує діла. Якщо твоє серце відійде від Живої Води, від Бога, якщо твоє серце всохне, то діла твої також будуть “сухими”.

Пс 137,5: “Якщо тебе, Єрусалиме, я забуду, нехай забудеться (всохне) моя

десниця (правиця)”.

Причиною сухорукості може бути брак пам’яті про Бога, Його присутність, Його храм.

“Горе ледачому пастухові, що покидає стадо (…). Його рамено зовсім усохне, а праве око зовсім осліпне” (Зах 11,17). Рамено всихає також і тоді, коли хтось забуває про довірену йому спільноту, парафію. Всі інші справи, вся активність тоді стає “сухою”.

Зверніть увагу, як Ісус зцілює цю людину. Спочатку каже, щоб вона стала посередині, в центрі. Прочитай уважно наступні тексти: Лк 5,19; Йн 8,9; Мт 18,1-2.

Що це означає – стати посередині? Це означає бути в центрі уваги. Можливо, твоє життя подібне до сухого дерева, бо ніхто ніколи не присвятив тобі свою увагу. Для Ісуса Ти в центрі уваги, бо для тебе Він посвятив своє життя. Уяви собі, якої великої уваги ти вартий, що Божий Син не завагався віддати за тебе своє життя!

Мк 3,5: “Простягни лишень руку!” Чи це Ісус сказав випадково? Можна мати “всохлу руку” з однієї дуже важливої причини: коли є хтось, до кого я не хочу цієї руки простягнути, з ким я не хочу миритися.

Oratio: до якої молитви спонукає тебе це Євангеліє? До молитви покаяння, а може, прохання про благодать прощення?

Contemplatio: прославляй Бога. Для Нього ти зараз у центрі уваги.

Середа 18:50